מאילה - ריקוד הודי קלאסי, קאטק

Mayala - Classical Indian Dance, Kathak
054-6262931


 
ריקוד הודי בסגנון הקאטק

ריקוד הודי קלאסי מצפון הודו אשר מספר את סיפורי האפוס ההודים ע'י פנטומימה, מוזיקה וריקוד. קאטק הוא ריקוד הודי בעל טכניקה מורכבת של מקצבים המופקים ע'י תיפוף הרגליים ועם שימוש בפעמוני קרסול, פירואטים מהירים וממיקה של הפנים.

היסטוריה
את ההתיחסות המוקדמת ביותר של המילה "קטאק" אנו מוצאים בסיפור האפוס ההודי הגדול "מהבהראטה"  שנכתב בסביבות 500 לפני הספירה.
הקאטקה היו משפחות ברהמין, דבקים של האל קרישנה, שהיו ידועות כמספרי סיפורים. הן באו מהערים הקדושות של צפון הודו, בהן הן היו מופיעות הופעות שבו הרקדן/שחקן היה מדקלם, שר, מתופף ורוקד מאפיזודות מן האפוסים הדתיים.

החוויה העיקרית של הופעות אלו היתה החוויה הדתית. במידה רבה הקטאקה, שהיו ברהמין ולכן היתה להם גישה קלה יותר לטקסטים הדתיים, היו גם אחראיים לשימור היסטורי ופילוסופי של יבשת המישנה של הודו דרך מיתוסים והאגדות שלה.
ריקוד הודי, קאטק עמד בפני שינוי כאשר שורה של שושלות מוסלמיות ממרכז אסיה פלשו לצפון הודו במאה ה14. המסורת המוסלמית רואה באלוהים כישות מופשטת ונראתה כסתירה לאלוהיות הרבות הקימות בדת ההינדית. הדבר גרם לריקוד לקבל תפנית מענינת וחלק מרכזי מהרפרטואר של ריקוד הודי זה היה שימת דגש על יופי מופשט של תנועה ומגוון שלם חדש של מקצבים. קצב נהיה למרכיב חיוני ופעמוני הקרסול ותופי הטבלה קיבלו ביטוי חזק יותר.
שפע כינוסים של אוהבי מוסיקה וריקוד היו בתקופה זו והשליטים היו פטרונים אדוקים של הריקוד ההודי

האימפריה הבריטית סיימה את כיבושה של הודו בסוף המאה ה-18. השליטים החדשים של הודו, באופן כללי, לא העריכו את תרבותה ואת  הסגנונות השונים של הריקוד ההודי. בעקבות זאת הריקוד ההודי הקלאסי ירד למחתרת ברוב חלקי הארץ בשל חוסר בחסות ועידוד מהרשויות. אך משפחות הקאטקה המשיכו לטפח את האמנות בסתר וכך האומנות לא נעלמה מן העולם.

ב1947 זכתה הודו בעצמאותה מהשילטון הבריטי ונחשול של מודעות לאומית והחייאת המורשת התרבותית החל. מאז הכרזת העצמאות, המדינה וחברות עסקים הפכו להיות הפטרונים החדשים של התרבות והאומנות והריקוד ההודי חווה תחיה ופריחה מחודשת.

ב40 שנה האחרונות אפשר לראות יותר ויותר נשים רוקדות ריקוד הודי, על אף שכמה מהמשפחות המסורתיות זה עדיין בגדר טאבו.
המעבר לבמות ולאולמות תאטרון שינה מעט מאופיו של הריקוד ההודי והאופי הלא פורמלי והאינטראקטיבי עם הקהל פינה מקום למהירות ולאלמנטים דרמטיים יותר כגון כריאורגרפיה של קבוצות ונושאי ריקוד עכשויים, מופשטים שאינם דתיים.
עדיין, גם כיום, נשמרה בחיי המאסטרים השיכים למשפחות-סיפורים מסורתיות, החסידות לאל אחד ואלמנט הנרטיב בריקוד ההודי נחשב כחובה קדושה.
Kmiha mayala spin Abhinaya spin 2