מהו ריקוד הודי
ריקוד הוא אהבתי הגדולה והבלתי נכזבת. מגיל 10 ועד היום אהבה זו חיה וסוערת בתוכי.
אהבה שלא דעכה גם בתקופה ארוכה של מספר שנים שלא רקדתי. תמיד בערה בי וגם אם בבישנות ובחוסר בטחון עצמי.
אך הריקוד ההודי הגיע לחיי בטעות, בלי שים לב, פשוט נכנס אל חיי בדלת האחורית.מערב קזינגטון, המכון לתרבות ואומנות הודו, לונדון. ואני יושבת על המדרגות המובילות לבמת התארטרון של המכון, כי הרי אז, שנת 1993, לא היה סטודיו לריקוד הקאטק (הריקוד הקלסי של צפון הודו) והשיעורים נערכו.
צפיתי בשיעור שלם ובסופו נגשה אלי המורה, רקדנית הודית בשם שושמיטה גוש ושאלה מה היתה התרשמותי מהשיעור. ואני, צעירה ישראלית מבית דתי בגליל המערבי, שרק סיימה צבא וטיול במזרח, לא יכולתי לקלוט את מורכבותו ועדינות של הריקוד.
המורה שבתה את ליבי ומאז ובשמך 15 שנה הייתה לי התגלמות העומק, העדינות ומורכבות הריקוד. החלטתי ללמוד איתה. הרי הריקוד היה חלום ילדות ולונדון היה המקום שבו הכל היה אפשרי בשבילי.
הרגשתי שעם רקדנית הודית זו כמורה אוכל להיפתח. העומק והשקט שלה אפשרו לי להתחיל את תהליך קילוף שכבות השריון שעטפו אותי.
שושמיטה לימדה והתייחסה אלי כאל כל תלמידה הודית אחרת. עם אותם קודי התנהגות עום אותם ציפיות גבוהות ודרישות בלתי פוסקות שנדרשות מהרקדנית ההודית לשלמות אומנותית.
היא הייתה מקור השראתי ומקור ידע בלתי נדלה במשך 15 שנים: הייתי הולכת לכל השיעורים של כל הרמות שהיא לימדה.
ריקוד הודי בישראל
כמו כל רקדנית הודית מסורתית למדתי שירה הינדוסטנית ותיפוף על תוף הטבלה. בערבים מאוחר כשהיינו חוזרות משעורים, היא היתה מכינה לנו ארוחת ערב בסגנון הודי במטבחה החשוך קמעה ומספרת לי סיפורים על מהאסטרים, חיי הרקדנית ההודית, על המסורת, שירה וספרות. שיחות אלו תמיד גלשו אלינו, תכונות האופי שלנו כאנשים שהיו מראה לחוזק ולחולשה שלי כרקדנית הודית, קאטק.
כמה פעמים בחיי נתקלתי בתקופות משבר ענקיות שבהן כל חיי נשברו לרסיסים וכבר לא היתה בי היכולת לאסוף אותם ולחבר את עצמי בחזרה למה שהייתי. שנת 2000 היתה שנה כזו. בנקודת השיא של המשבר, ממש על סף ההחלטה לוותר על הכל, הריקוד, היוגה והחיים באנגליה, החלטתי דווקא את ההיפך – ללכת לגמרי עד הסוף עם הריקוד ולהפוך להיות רקדנית הודית!
לאחר 7 שנים של למידה, הצהרתי בפני מורתי על החלטתי לדבוק בריקוד עד הסוף. בשנה זו התחלנו אימונים אינטנסיביים שכללו שעורי טכניקה וכגאוגרפיה שישה ימים בשבוע.
בסוף שנת 2001 המורה שלי, לפי כללי מסורת הריקוד ההודי הקלסי, הציגה אותי (יחדיו עם חברתי הטובה, אמינה) לעולם הריקוד בלונדון כרקדנית הודית קלסית מן המניין. מופע בין שעתיים שכלל את כל הרפרטואר הקלסי המסורתי כולל כוריאגרפיות ולחנים שעובדו אך ורק בשבילנו.
קבל עם, כיאה למסורת ובפני קהילת הריקוד ההודי הקלסי בלונדון הפכתי לרקדנית הודית מקצועית.
מורתי, שושמיטה גוש קראה למופע Dwija – the twice born. זהו שמו של הטקס שהברהמנים עוברים ובו באופן סימבולי הם נולדים מחדש לעולם הרוח.
ואנו נולדנו בשנית לעולם הריקוד.
נולדנו והיינו לריקוד.